Onder de ‘bubble canopy’ van de VL3 heb je een panoramisch zicht in alle richtingen — alsof je in de open lucht zit.
De JMB VL3 is een van de modernste én best uitgeruste ultralight-toestellen op de markt. De vleugels en romp zijn volledig vervaardigd uit het lichte maar sterke carbon.
De comfortabele lederen kuipzetels lijken zo uit een klassiek sportwagen te komen. Je zit comfortabel en veilig vastgegespt. De koptelefoon met actieve geluidsonderdrukking zorgt ervoor dat het motorgeluid je comfort niet stoort.
Voor de aandrijving zorgt de betrouwbare, stille en relatief milieuvriendelijke Rotax 912-motor.
Elegant en gestroomlijnd straalt de VL3 efficiëntie en snelheid uit. Dankzij het intrekbare landingsgestel en de variabele-pitch propeller kan de VL3 cruisen tot wel 270 km/u, ondanks de relatief compacte motor
Zo verbruikt de VL3 per kilometer minder benzine dan een kleine gezinswagen, en zo stoot hij dus ook weinig uitlaatgassen uit. We vliegen trouwens met loodvrije benzine (met bio-ethanol E10)
In het strak afgewerkte flight deck springen de twee Garmin G3X Touch-schermen meteen in het oog.
De passagier kan dezelfde informatie zien als de piloot: snelheid, hoogte, navigatie, motorgegevens, enzovoort.
Een Garmin G5X fungeert als back-upinstrument.
Zelfs bij elektrische uitval blijft dit scherm werken dankzij een eigen batterij en onafhankelijke sensoren — zodat de piloot het toestel onder alle omstandigheden veilig aan de grond kan zetten.
De cockpit van de VL3 is vrij compact — zelfs kleiner dan die van een sportwagen — maar toch comfortabel. Het instappen vereist beslist een zekere lenigheid. Maar eens je op je plaats zit, voelen de zetels perfect aan en heb je ruim voldoende been- en hoofdruimte zolang je niet langer bent dan 185cm
Met de 4-puntsgordels en kuipzetels zit je veilig en geborgen, zelfs als de lucht wat turbulent wordt.
Vliegen vergt aandacht en respect. Veiligheid staat steeds voorop. Je stapt in bij een piloot met meer dan 550 vlieguren in zijn logboek, houder van een ULM en een PPL licentie, met een onwrikbaar respect voor veiligheid.
Alle essentiële systemen zijn redundant uitgevoerd: Er zijn twee aparte ontstekingssystemen, twee stroomgeneratoren, twee brandstofpompen. Motorpech is daarmee zéér onwaarschijnlijk. Tijdens de pilotenopleiding leer je ook omgaan met storingen zodat je ook zonder motor het toestel veilig kunt landen. Die oefening herhaal je als piloot bovendien regelmatig, zodat je er steeds klaar voor bent.
Want, veiligheid is alles...!
De VL3 is bovendien uitgerust met een veiligheidsparachute (GRS, Galaxy Rescue System) die in noodgevallen het toestel gecontroleerd naar de grond kan laten zakken.
De parachute kan bediend worden door de piloot of door de passagier. Bij de start van de vlucht krijg je als passagier een briefing over het gebruik van dit ultieme redmiddel.
Zelfs wanneer bvb de piloot tijden een vlucht onwel zou worden (ondanks de jaarlijkse medische keuring) is er nog een remedie over om iedereen veilig thuis te krijgen.
Ervaar hoe het voelt om in een modern, snel en elegant toestel de lucht in te gaan. Ontdek België of Nederland vanuit vogelperspectief — comfortabel, veilig en onvergetelijk.